Sidor

tisdag 31 maj 2022

Pat Todd



PAT TODD & THE RANKOUTSIDERS
Blues Soul & Rock'n'Roll
(Beluga, 12"-ep)

Pat Todd visar sig inte bara vara en enastående låtskrivare, utan en likaledes enastående tolkare av andras musik. Jag förutsätter, att han här ger sig på sånt han själv lyssnar på då han lägger något på skivtallriken. Precis som titeln anger är det en samling sånger som ursprungligen hamnade i facken för Blues, Soul och Rock'n'roll och, vill jag tillägga, Rhythm and Blues. 

Urvalet är magnifikt och tillhör inte sånt man hört till leda. Visserligen finns Chuck Berrys "Promised Land" (Chess, 1964) med bland de sex coverlåtarna, men den kan jag å andra sidan aldrig tröttna på. Speciellt om den glöder så fint som den gör här i Todds version. I övrigt finns här Lightning Slims "Rooster Blues" (Excello, 1959), vilket kanske är skivans näst mest kända låt. El Pauling & The Royaltons "I'm A Cool Teenager" (Federal, 1960), Mickey & Sylvias "No Good Lover" (Groove, 1956), Louisiana Reds "Ride On Red, Rid On" (Roulette, 1963) och "Greyhound" med Merced Blue Notes, som spelades in någon gång mellan 1961-65. Den förblev outgiven till dess att engelska ACE Record gav ut den 2004 på samlingen "The Merced Blue Notes: Get Your Kicks On Route 99".

Det är ett stabilt band han har med sig Pat Todd. De båda gitarristerna Nick Alexander och Kevin Keller har varit medlemmar i The Rankoutsiders i evigheter, medan basisten Steven Vigh och trummisen Walter Phelan har funnits med på skivorna sedan 2018. Bandet är en helhet, och inte en solosångare med kompband, vilket är en förutsättning för att det skall låta så makalöst tajt. Inte bara tajt utan tajt på ett lössläppt och charmigt sätt. 

Att Todd och bandet kan tillföra något eget av andras låtar har de visat tidigare. På "Blood & Treasure" (Hound Gawd, 2016) plockar de upp två låtar av Lazy Lester: "Sugar Coated Love" (Excello, 1958) och "I Hear You Knockin'" (Excello, 1959) och sätter ihop dem till en helhet. På "The Past Came Callin'" (Hound Gawd, 2018) återfinns William Bells "Any Other Way" (Stax, 1962) och på "...there's pretty things in Palookaville..."gör de sin version av Tyrone Davis "Turn Back The Hands Of Time" (Dakar, 1970). 

Pat Todd & The Rankoutsiders arbetar i en tradition där blues, rhythm and blues, rock'n'roll och soul utgör fundamentet för deras existens som band. Då jag jobbade som radialborrare på en verkstad sa gubbarna alltid: om en maskin fungerar, rör den inte! Pat Todd & The Rankoutsiders är en sådan väloljad, välfungerande maskin som ingen/inget bör ändra på. Tack vare lojaliteten gentemot sitt gitarrtunga uttryck, låter de alltid mångsidiga och fulla av både energi och livsglädje. Det hörs att de gillar att spela. I de sista sekunderna på "Greyhound", skivans sista spår, hörs Todd sucka ett välmående Aaa. Det är precis så man känner efter att ha spelat igenom "Blues Soul & Rock'n'roll. Det är en coverskiva gjord med både finess och passion. Aaa...

Fotnot. Angående coverlåtar var jag, då jag först hörde "Tell Me Now" på "Blood & Treasure", övertygad om att det var en låt George "Shadow" Morton skrivit för The Shangri-Las. Det är en sång som gjord för det tidiga sextiotalets flickgrupper, såsom nämnda The Shangri-Las eller The Cookies, The Angels, The Shirelles....




måndag 23 maj 2022

THE MOP TOPS



THE MOP TOPS
Running Out Of Time
(Beluga på Spotify)

Redan 1989 förälskade jag mig i The Mop Tops. Det var deras ep-skiva "Run Away" och framför allt sången "I Want To Tell You" som fick mig att vända blicken mot Falköping, gruppens hemmaplan. I "I Want You" på nya "Running Out Of Time" återfinns samma fina koppling mellan folkrock och skör popmusik som i debutens "I Want To Tell You". Det är trettiotre år mellan inspelningarna, men den som eventuellt tror att inget hänt med Mop Tops kan inte ha mer fel. Visst tycks influenserna fortfarande vara desamma, men precis som kol, djupt under markytan för miljarder år sedan kristalliserats under högt tryck och värme, kunde bli diamanter, har Mop Tops förfinat och fulländat sitt uttryck. Idag tillhör Mop Tops den absoluta gräddan inom de genrer där grupper som Flamin' Groovies, Big Star, Dwight Twilley, Paul Collins' Beat, Tom Petty, Gene Clark, The Smithereens och The Barracudas verkar/verkade.

Kompositionerna, och framförandet av dessa, är av så hög klass att de med lätthet skulle platsa bland de skivor jag rankar som de bästa i mina skivhyllor. Så skulle nämnda "I Want You" kunna misstas för att komma från The Barracudas "Endeavour To Persevere" och "Strange Weather" från "Drop Out With The Barracudas". Tom Petty skulle säkert med glädje tas sig an "Even Losers Get Lucky Sometimes" och "Queen of Misery" skull kunna fungera utmärkt som en återkomstsingel för obskyra Brian Copsey & The Commotions, som tyvärr bara fick göra två singlar 1981.

Mest imponerad är jag ändå av "When I Was Young", som motsvarar det bästa som geniale John Carter skrev under sextiotalet. Och John Carter var verkligen ingen lättviktare som kompositör. På hans meritlista finns låtar han skrev tillsammans med kompisen Ken Lewis åt de grupper de båda ingick i, eller arbetade för, såsom Carter Lewis & The Southerners, Ivy League och Flower Pot Men.

På "Running Out Of Time" är det gitarristen och sångaren Tomas Nilsson som skrivit samtliga låtar utom två - den mäktiga titellåten är skriven av hans son Kim Nilsson och "Christine" skrevs av Gene Clark tillsammans med John York och Pat Robinson - och här visar Nilsson ännu en gång att han är en popkompositör av världsklass. The Mop Tops är grandiosa, briljanta och vanebildande. De förtjänar så mycket mer än att bara vara en digital lättillgänglighet för såna som inte vill betala för musik. Ett vinylalbum borde vara en självklarhet. Det måste löna sig att leverera förstklassig popmusik.

Diskografi i urval, det som saknas är Mop Tops medverkan på diverse samlingsskivor.