Sidor
▼
måndag 5 mars 2012
JOHNNY CASH
Unseen Cash
Photos from William Speer´s Studio, Memphis, Tennessee
(Bear Family)
När Johnny Cash, i slutet på 1954 eller början på 1955, första gången sökte upp Sam Phillips Memphis Recording Service presenterade han sig som gospelsångare, vilket enligt Phillips det var omöjligt att tjäna pengar på. Nästa gång de båda träffades kallade sig Cash countrysångare, men Phillips hade inte för avsikt att lägga pengar eller tid på en Nashvillekopia.
Efter ytterligare ett antal misslyckade försök att få audiens hos Sam Phillips, väntade Johnny Cash tidigt en morgon utanför inspelningsstudion på att producenten skulle dyka upp. När han väl infann sig tänkte Cash inte släppa taget och med all den självkänsla han kunde uppbringa förklarade han : “Mr. Phillips, sir, if you listen to me, you´ll be glad you did”.
Det var Cashs egna “Hey! Porter” som gjorde intryck på Phillips och efter ett par timmars provspelning skickade han hem Cash med en uppmaning att nästa gång ta med sig sitt band och framför allt att skriva flera egna sången.
Senare på våren var Cash tillbaka i sällskap av gitarristen Luther Perkins, basisten Marshall Grant och A.W. “Red” Kernodle på steel guitar. Den senare var så nervös att han, innan något ens blev inspelat, lämnade lokalen. Kvar fanns det som på första skivsläppet - Cry! Cry! Cry! / Hey! Porter - i juni 1955 presenterades som Johnny Cash and the Tennessee Two.
Trots den lilla gruppens bristfälliga kunnande lyckades Sam Phillips att både uppfatta det egensinniga i musiken och att producera ett för countrymusiken helt nytt sound. Johnny Cash, i kombination med framför allt Luther Perkins, lät inte som någon annan och Sam Phillips var nöjd.
Ja, till och med så nöjd att han lät skicka Johnny Cash, gruppens naturliga fixstjärna, till den närbelägna fotografen William Speer, som under tiden augusti 1955 - april 1958 genomförde ett antal fotosessioner med Cash. Några av Speers bilder kom att användas under femtiotalet, medan de flesta har förblivit opublicerade.
Speer, som var influerad av filmfotografer från Hollywood, arbetade länge med ljussättningen för att få skuggor att falla på rätt sätt och för att understryka dramatiken i bilden skulle objektet ha ett absolut allvarligt ansiktsuttryck. Ett leende eller skratt drar till sig all uppmärksamhet och bildens helhetsintryck förstörs. Johnny Cashs personlighet måste ha passat Speer perfekt. Han var för Cashs tidiga image vad Phillips var för Cashs tidiga sound.
Tillsammans med ett soundtrack, bestående av livematerial från 1957 och 1959, publicerar nu Bear Family för första gången femton av dessa fotografier i utgåvan “Unseen Cash”, som i bild och musik trovärdigt visar vilken komplex personlighet Johnny Cash var redan tidigt i sin långa karriär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar