Sidor

onsdag 18 december 2013

German Measles Vol 1 & 2



GERMAN MEASLES
Volume 1 & 2
(Cree Records)


Med sin helhjärtade satsning på att återutge country, folkmusik, blues, rhythm & blues, rock'n'roll, rockabilly, ja egentligen all folkligt förankrad musik från främst första hälften av nittonhundratalet, har Bear Familys Richard Weize nått en unik position som både folkbildare och arkivarie. Med självironi påpekar han: "I'm a collector and I'm crazy" och hans samling på över fyrtio tusen vinylskivor ger stöd för påståendet.

För att komma bortom rotmusikens osynliga tidsgräns, någonstans i skarven mellan femtio- och sextiotalet, har nu Bear Family skaffat sig underetiketten Cree Records, vars tidsspann skall sträcka sig från sextiotalet och fram till idag. Ambitionen är att bredda utbudet och släppa in genrer som sextiotalsbeat, psykedelia, reggae, ska, sjuttio- och åttiotalssoul. Och mest naturligt är att börja med Tysklands egna gedigna och spännande rock- och pophistoria.

Betydelsen av hur Hamburgs syndigaste stadsdel, St. Pauli, fostrade en hel generation engelska rockmusiker är lika oomtvistlig som Liverpools förtjänster beträffande Merseybeatmusiken, Memphis för först rock'n'roll - Sun Records - och sedan för soul - Stax - och San Francisco för psykedelia. Hamburg toppar listan på platser där man önskar att man hade varit under det tidiga sextiotalet.

Det var billigare för Hamburgs nöjesarrangörerna att ta in okända engelska rockgrupper som kopierade svart rhythm & blues än att flyga över de amerikanska originalen. För en sunkig sovplats, minimal betalning och närhet till sprit, piller och sex utan skyldigheter maratonspelade unga engelska musiker nätterna igenom på Reeperbahns klubbar.


Det tycktes finnas ett obegränsat behov av rock'n'roll och musiker som kunde ”mach schau” - make show. Tyska ungdomar satt på parkett när sextiotalet skrev rockhistoria. Och det är alla dessa engelska artister, varav Beatles kom att bli de mest kända, som främst stod som förebilder för de grupper som finns representerade på Cree Records utsökta vinylutgåvor "German Measles Vol. 1 - Flames Of Love: '60s Garage & R&B From Germany" och "German Measles Vol. 2 - Sun Came Out At Seven: '60s Mod, Pop And Freakbeat From Germany".

Understödda av de tyska beatkonnässörerna Hans-Jurgen Klitsch, Alfred Hebing och Werner Voran har Mike & Anja Stax, från prestigefyllda musikmagasinet Ugly Things, gjort ett urval som måste vara den fräckaste, coolaste och tuffaste rockmusik som spelats in i Tyskland. Och till skillnad mot omslagstexten i den lysande Bear Familyserien "SMASH...! BOOM...! BANG...! - Beat in Germany", som är på tyska, kan här även den engelskläsande njuta av både bild och text.

Visst finns det ett och annat namn man känner igen - typ The Lords och The Boots - men sen är det i det närmaste obskyra namn rakt igenom och tanken på hur tomt ens bankkontot skulle bli om man fick för sig att införskaffa originalen gör utgåvan och dokumentationen än viktigare.

Med paret Stax som ciceroner tas vi med på en sjuhelsikes åktur bland råtuffa maracasskakande rhythm & blues-slynglar, fuzz- och freakbeatfanatiker och sprakande psykedeliska innovatörer. Band som Kinks, Creation och Pretty Things förförde den tyska ungdomsgenerationen och det är alltid lika upphetsande och spännande att, som här, få tillgång till rockmusikens undervegetation. De som fick nöja sig med bara lokal framgång, om ens det. De som lyckades ge ut en eller ett par föga framgångsrika singlar och under den korta vistelsen i en studio ändå skapade de magiska två och en halv till tre minuter som nu femtio år senare fortfarande fascinerar.

Det är så den nystartade etiketten Cree Records väljer att presenterar sig, för som alltid är endast det bästa gott nog för den "galne" skivsamlaren utanför Bremen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar