WAYNE FONTANA AND THE MINDBENDERS
Eric, Rick, Wayne, Bob...Plus
(Bear Family)
Manchestergruppen Wayne Fontana And The Mindbenders kom aldrig förbi den första riktigt omtumlande perioden av brittisk beat. Redan på hösten 1965 var spänningarna mellan främst sångaren Fontana och de övriga medlemmarna så starka att uppbrottet var oundvikligt. Fontana såg sig som P.J. Proby och Dusty Springfields jämlike och ville få mer utrymme för sina vokala insatser, medan The Mindbenders främst sökte större instrumentala utmaningar.
Tre månader innan deras andra album - “Eric, Rick, Wayne, Bob - It´s Wayne Fontana And The Mindbenders” - släpptes, lämnade Fontana en kväll scenen mitt i ett framträdande och snäste åt gitarristen Eric Stewart: “It´s all yours”. Där tog samarbetet slut.
Eric, Rick, Wayne, Bob...Plus
(Bear Family)
Manchestergruppen Wayne Fontana And The Mindbenders kom aldrig förbi den första riktigt omtumlande perioden av brittisk beat. Redan på hösten 1965 var spänningarna mellan främst sångaren Fontana och de övriga medlemmarna så starka att uppbrottet var oundvikligt. Fontana såg sig som P.J. Proby och Dusty Springfields jämlike och ville få mer utrymme för sina vokala insatser, medan The Mindbenders främst sökte större instrumentala utmaningar.
Tre månader innan deras andra album - “Eric, Rick, Wayne, Bob - It´s Wayne Fontana And The Mindbenders” - släpptes, lämnade Fontana en kväll scenen mitt i ett framträdande och snäste åt gitarristen Eric Stewart: “It´s all yours”. Där tog samarbetet slut.
Utan att på något sätt ha varit vare sig förgångare eller stilbildare imponerar ändå gruppen med sin rena popmusik - som hade mer gemensamt med tidiga The Beatles och andra Liverpoolgrupper än samtidens tuffare rhythm & blues företrädd av The Rolling Stones, The Pretty Things och The Yardbirds - vilken framfördes ytterst kompetent både vokalt och instrumentalt.
Inspirerade av soulmusik gjorde man sina egna versioner av sånger som Major Lances “Um, Um, Um, Um, Um, Um”, Clint Ballard Jr:s “Game Of Love” och Gene Chandlers “Duke Of Earl” och trots att det är skickligt framfört önskar man ändå att gruppen mer förlitat sig på egna kompositioner. Att potential för storverk fanns visar Wayne Fontana & The Mindbenders i 1964 års inspelning av Jimmy Breedloves “Stop Look And Listen” och Ballard Jr:s “She Needs Love” (1965) som båda ligger så nära de engelska kollegorna The Roulettes mästerliga album “Stakes and Chips” (1965), vars inledande “Bad Time” är svindlande modbeat.
http://www.youtube.com/watch?v=oTHLjn1cmkk
http://www.youtube.com/watch?v=3J5OzKR9QvM
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar