söndag 18 juni 2017

Råttanson




RÅTTANSON
Full-Scale Shakeability
(Open Mind)


Det sitter en ung gitarrspelande slyngel på sitt pojkrum i Flen och spelar samma singel om och om igen. Ibland sänker han hastigheten från 45 till 33 varv för att lära sig ton för ton hur de lokala hjältarna i powerpopbandet The Hijackers burit sig åt då de spelade in "When I Get Home" (Super Stuff, 1986).

När man är som mest less på sin skivsamling dyker det, tack och lov, alltid upp en sån som Råttanson. En sån som återställer balansen och får en att innan ens ena sidans sista spår är slut redan längta efter andra sidans samtliga låtar. Sida A, sida B, sida A, sida B om och om igen...

Bakom det mindre smickrande namnet Råttanson döljer sig en ultrabegåvad filur vid namn Henrik Aspeborg, som inte bara skrivit samtliga låtar på "Full-Scale Shakeability", utan även spelar alla instrument, sjunger solostämman och samtliga körstämmor. Men, inte nog med det, karln är Vince Taylor, Seeds, Barracudas och Dave Edmunds i en och samma person. Samma intensitet som var kännetecknade för Seeds musik hittar man i "Wandering Black Hole", "Teenage Barbarian" och "Poor Beast, Marginal Man". Den luftigt sommarlätta och smått surfinspirerande lätthet som återfanns hos tidiga Baccarudas, f'låt Barracudas, finns även i "Light Summer Nights", "Two Thumbs Up" och "Blue Ticket". Den stirriga galenskap som gjorde Vince Taylor så spännande som artist fångar Råttanson alldeles utmärkt i "Bomb Carpets of Love".

Men Edmunds då? Nej, inte vad det gäller musiken. Men, kan ändå inte låta bli att tänka på Edmunds då han ensam i studion, intill besatthet, ville åstadkomma detsamma som Phil Spector lyckades med då han producerad Ronettes "Baby I Love You". Råttanson har med samma envishet återskapat stämningen från åttiotalet då den svenska garagerocken regerade och vars grupper finns representerade på den oumbärliga antologin "A Real Cool Time Revisited - Swedish Punk, Pop and Garage Rock 1982-1989" (Amigo, 2010).

Har redan hört sägas att "Full-Scale Shakeability" kommer att räknas till årets bästa skivor och är beredd att hålla med. Det obskyra Uppsalabolaget Open Mind har bara pressat upp trehundra exemplar av Råttansons suveräna debutalbum, så ni som vill ha en framtida klassiker till ett överkomligt pris får inte ligga på latsidan.

Att den från Flen härstammande Henrik "Råttanson" Aspeborg dragit i sig samma syremättade luft som medlemmarna i The Hijackers borde få garagerockkonnässören Steven Van Zandt att lyfta på bandanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade