
Ingen annan kvinna har betytt så mycket för brittisk popmusik som Carole King. Hennes betydelse och påverkan kan bara jämföras med det inflytande Buddy Holly haft över den popmusik som The Beatles kom att erövra världen med.
Det tidiga sextiotalet betraktas ju ofta som ett vakuum mellan femtiotalets rock´n´roll och sextiotalets explosion av popmusik. Det var under dessa år som kompositörerna hade sin gyllene era. Carole King - tillsammans med maken och textförfattaren Gerry Goffin - kom att bli bland de främsta. Deras förmåga att förena svart och vit popmusik var unik. Innan The Beat Boom exploderade skrev Goffin & King musik för oftast svarta amerikanska artister, vilken kom att passa utmärkt även för brittiska sångare och sångerskor. Det var åren före och närmast efter det att The Beatles slog igenom.
Det stora genombrottet kom med The Shirelles inspelning av "Will You Love Me Tomorrow" (1960) som blev en jättehit i både USA och England. Därefter rullade det på med ett tjugotal hits de närmaste fem åren. De kanske snyggaste gjordes av den begåvade vokalgruppen The Drifters, som fick hits med "Some Kind of Wonderful" (-61), den mästerliga "When My Little Girl Is Smiling" (-62), "Up On The Roof" (-63) och "At The Club" (-65). Alla snyggt arrangerade med både blås och stråkar som är svåra att värja sig mot.
AT THE CLUB

Ni, som inte tycker er behöva allt som The Drifters spelade in, kan hitta "At The Club" på Kent-samlingen med samma namn. På köpet får ni då också originalet till "Some Kind of Wonderful" med The Soul Brother Six, skriven av deras sångare John Ellison och en hit för gruppen 1967. Alltså inte Goffin & King-låten, utan den som The Inmates gjorde på sin andra Lp, "Shot In The Dark" (-80).
The Drifters var sedan 1953 väl etablerade. De bildades för att ge Clyde McPhatter en egen grupp efter avhoppet från The Dominoes. Längre fram kom Ben E King att avlösa McPhatter , men ingen av dessa två fanns kvar när Carole King och Gerry Goffin fick förtroendet att skriva för gruppen. Vänd gärna på "Up On The Roof" och spela "Another Night With The Boys", vilket är en uppdaterad och själfull doo-wopballad. Även den komponerad av duon.
THE COOKIES

"I´m Into Something Good" skulle komma att bli den första av nästan tjugo hits i USA för Herman´s Hermits mellan åren 1964 - 68. De förstörde låten genom att dra upp tempot, men sålde ändå betydligt mer skivor än Earl-Jean.

Little Eva var ingen stor sångerska. King & Goffin öste material över henne, men likt The Cookies så var förutsättningarna inte riktigt dom rätta. Gräver man tillräckligt djupt finns det i alla fall några bra inspelningar med Little Eva, såsom "Another Night With The Boys" i duett med Big Dee Irvin. Den traditionella "On Top of Old Smokey", som i Carole Kings produktion blir "Old Smokey Loco-Motion" (Den definitiva versionen av "Old Smokey" måste ändå vara den på "Bo Diddley´s Beach Party - live" (1963). Bara Diddley kan ge en låt en sådan behandling!). Little Evas bästa stund kom något år senare. Inspelningen av Chip Taylors "Takin´ Back What I Said" 1965 är hennes stora ögonblick!
OH! NEIL

Det finns inget revolutionerande i Kings tidiga, spretiga och lite naiva inspelningar. Intressantast med Drill Tone-cd:n är istället hennes demoinspelningar. Hennes begränsade, men mycket personliga, röst gör sig alldeles utmärkt i den spröda "Crying´ In The Rain". The Everly Brothers måste omgående ha förstått vilken genial sång det är. Mycket riktigt fick de också en megahit 1962 med "Crying In The Rain". När jag såg bröderna i London för några år sedan så var det en av kvällens höjdpunkter.

Bobby Vee, som ju inte gjorde något rätt, fick sin första och enda listetta med "Take Good Care of My Baby" 1961. Samma år gjorde han en mindre bra version av den charmiga bagatellen "Walking With My Angel". Då är Carole Kings outgivna demo från samma år betydligt roligare. Med enbart eget pianokomp och vispande trummor promenerar hon genom låten med en enkelhet som idag är närmast bristvara.

JOE MEEK

Saknar ni biografin "The Legendary JOE MEEK - The telstar Man", skriven av Meek-kännaren John Repsch, så finns på ebay säkert möjlighet att reparera skadan. Gör vid nästa Londonresa gärna även ett besök på 304 Holloway Road. Lyft blicken från den cykelaffär som nu ligger på nedre botten och några meter upp ser ni den metallplatta som satts upp till Meeks minne. Där bodde och arbetade han fram till tredje februari 1967, då han - paranoid och förbisprungen av tiden - först sköt sin kvinnliga hyresvärd och sedan sig själv. Allt framför ögonen på sin assistent och förmodade pojkvän, Patrick Pink. Joe Meek var inte som någon av oss andra.
LOWE & EDMUNDS

Andrew Loog Oldham hade Phil Spector i tankarna när han producerade "Is This What I Get For Lovin´ You Baby" med Twice As Much. Sången, som Goffin & King skrev ihop med Spector åt The Ronettes, har mycket av det som man förknippar med Carole Kings arrangemang. Dom breda pianoackorden i inledningen, tamburinen, klockspelet, stråkarna och slutligen en fantastiskt fin trumpet innan allt tonar ut. Det enda som saknas är det trevliga ljudet av en triangel och kastanjetter. Ronnie Spectors förtjusande vibrato är naturligtvis svårslaget, men Twice As Much gjorde ett gott försök. Gruppen är annars mest kända för sin version av Jagger & Richards "Sitting On A Fence" sommaren 1966.
DUSTY SPRINFIELD

"Going Back" blev en stor hit för Dusty 1966. Hon älskade låten, men var tvungen att först vänta ut och förvissa sig om att originalen med Goldie - från Goldie & The Gingerbreads - inte skulle bli en storsäljare. Därefter gjorde hon sin egen version. Vilken man föredrar är en humörsfråga, båda är mycket bra! The Byrds förvandlade den till folkrock och gjorde sedan countryrock av Goffin & Kings "Wasn´t Born To Follow", som kom att ingå i soundtracket till Dennis Hoppers film "Easy Riders".
Dusty spelade in mer än tio olika Goffin & King-låtar under sextiotalet, inklusive dom fyra som finns med på den, av Jerry Wexler producerade, rosade "Dusty In Memphis" (-69). Att hon tog med hela fyra av Lp:ns elva låtar visar vilket förtroende hon måste haft för parets förmåga att skriva även mognare material. Deras "That Old Sweet Roll (Hi-De-Ho)" släppte Atlantic Records som en av Dustys singlar samma år.
BRINSLEY SCHWARZ

De förmodlingen långa nattliga diskussionerna på 10 Carew Road i Northwood - det hus som gruppen Brinsley Schwarz hyrde 1970 - mellan kanske främst Nick Lowe och den nye medlemmen Ian Gomm, handlade säkert ibland om kompositörena i Brill Building tio år tidigare. Båda utvecklade ett sätt att skriva musik på som är i rakt nedstigande led från King, Goffin och deras kollegor. Brinsley Schwarz spelade in och döpte sin femte Lp efter The Crickets Englandshit "Don´t Ever Change" 1962.
"Don´t Ever Change" och "Keep Your Hands of My Baby", Little Evas uppföljare till "The Loco-Motion", är två Goffin & King-sånger som The Beatles spelade live på BBC under sina tidigare år. Som The Silver Beatles gjorde gruppen femton låtar i Deccas studio första januari 1962, däribland "Take Good Care of My Baby". Debut-Lp:n "Please Please Me" innehåller gruppens version av The Cookies "Chains". När The Beatles besökte Amerika första gången, var ett av önskemålen att få träffa makarna King-Goffin. Respekten för de amerikanska kollegorna var stor.

Den andra låten som öppnade mina sinnen för Carole King var "He´s In Town". Engelska The Rockin´ Berries version var den jag hörde först. De spelade även in "I Need You" och "You´re My Girl" som också det är Goffin & King-kompositioner. Den sistnämnda, liksom "He´s In Town", hämtade The Rockin´Berries från amerikanska The Tokens repertoar.
I Sverige gjorde engelska The Dee Jays 1968 en hyfsad "He´s In Town", som inte avviker allt för mycket från originalet. The Friends tog sig an låten mer som en brittisk rhythm & blues-ballad.
HARMONY POP
Harmony pop har sitt ursprung i svart doo-wop. Därefter kom vita vokalgrupper som Dion & The Belmonts, som då fortfarande hade kvar en fot i femtiotalet. Tidigt sextiotal kastade The Four Seasons loss och skapade ett nytt vokalt sound med låtar som "Big Girls Don´t Cry", "Sherry" och den strålande "Rag Doll". The Tokens sätt att framföra King & Goffins "He´s In Town" passade The Rockin´ Berries perfekt. Gruppen, som var stora beundrare av The Four Seasons falsettsång, plagierade The Tokens arrangemang och fick en hit med "He´s In Town" i sitt hemland 1964.

Tillsammans med olika musiker började duon göra egna inspelningar under namnet Carter-Lewis & The Southerners. Deras version av "Skinny Minnie" är den bästa och de egna kompositionerna "Easy To Cry" och "Sweet And Tender Romance" är utmärkt brittisk beat. Den senare gjorde även P J Proby en lyckad cover på. Under en kort period ingick samtidigt Jimmy Page och den virvelkåte trummisen Viv Prince i The Southerners (Prince var för övrigt fullständigt briljant i tidiga The Pretty Things och därefter på VAMP:s enda utgivna singel, "Floatin´ " 1968).
1964 träffade John Carter och Ken Lewis sångaren Perry Ford. Alla tre hade erfarenhet av studioarbete och var flitigt använda för att lägga körbakgrunder på andras inspelningar. Tillsammans bildade de den vokala supertrion The Ivy League.
Några av de absolut bästa harmony pop-låtarna skulle komma att skrivas och spelas in av gruppen. Där t ex The Rockin´ Berries gick bet pga. bristande material, kunde den här trion ösa ur sig förstklassiga sånger. De nöjde sig inte med poppärlor som dom sagolika "Funny How Love Can Be" (skrevs för The Rockin´ Berries, som dock aldrig spelade in den), "Thank You For Loving Me" eller "Tossing And Turning".
Med sånger som "Four And Twenty Hours", "Lonely Room", och mästerverket "My World Fell Down" visade The Ivy League att genren inte hade några gränser. Gruppens begåvning som sångare och låtskrivare lämnade avtryck långt in i det som något år senare utvecklades till psykedelia. Från 1967 arbetade John Carter och Ken Lewis i och runt The Flowerpot Men, vars genombrott var "Let´s Go To San Francisco". De skrev allt material åt gruppen och i den vackra "White Dove" lyckas de t o m överträffat sig själva!

...GOIN´ BACK

Fram till mitten på sextiotalet gjorde Goffin & King låtar som skulle påverka en hel generations sätt att skriva, framföra och lyssna på musik. Kompositörer som Carter-Lewis och Lennon-McCartney hämtade naturligtvis inspiration från flera olika håll, men Carole King var en av de viktigaste.
Fotnot 1. För den som vill fördjupa sig i Gerry Goffin & Carole Kings musik finns de båda ACE-samlingar "A Gerry Goffin & Carole King Song Collection 1961-1967" (2007) och "Honey & Wine - Another Gerry Goffin & Carole King Song Collection" (2009)
Fotnot 2. Ken Emersons utmärkta bok "ALWAYS MAGIC IN THE AIR - The Bomp And Brilliance of The Brill Building Era" (Penguin Books, 2005) är den fascinerande berättelsen om kompositörena Leiber/Stoller, Bacharach/Davis, Sedaka/Greenfield, Barry/Greenwich, Pomus/Shuman och Goffin/King. Alltså namnen vi sett så många gånger under låttitlar.
http://www.youtube.com/watch?v=AHSKSynZM9w
http://www.youtube.com/watch?v=5Diab-7m40U
http://www.youtube.com/watch?v=zTUI8uaD7d0



(Artikeln är något omarbetad i förhållande till den som publicerades på Rootsy vintern 2007)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar