torsdag 6 januari 2011



PERCY SLEDGE
The Atlantic Recordings
(Rhino Handmade)


Sent 1965 står Quin Ivy utanför sin studio Norala Sound i Sheffield, Alabama och ser hur en pickup parkerar framför honom. På flaket finns en Hammond B3 fastbunden och i förarhytten sitter tre unga män. Väl inne i den lilla studion ber sångare Percy Sledge de två övriga - basisten Cameron Lewis och organisten Andrew ”Pop” Wright - att slå an de ackord som ligger till grund för den sång som för alltid skall komma att förknippas med Sledge.

Exakt samma scen hade utspelat sig några månader innan då Sledge, i förtvivlan över att ha blivit dumpad av sin flickvän, med hjälp av Lewis och Wright improviserat fram embryot till vad som i Ivys studio skulle komma att bli ”When A Man Loves A Woman”. I ren tacksamhet över att musikerna fångat hans sinnesstämning, avsade sig Sledge alla anspråk på betalning för sången som han placerade som nummer ett på Billboard Top 100 våren 1966.

Betalningen till Cameron Lewis och Andrew Wright kan tyckas vara i mesta laget - speciellt med tanke på att dessa inte kom att spela på den version som Ivy sålde till Atlantic Records - men säger mycket om Sledge som person. Hela hans musikaliska gärning präglas av vänlighet och medmänsklighet.

Percy Sledge, om någon, förkroppsligar allt vad epiteten deep soul och countrysoul står för. Likt Joe Tex, en annan gigant inom soulmusiken, verkar karln helt sakna behov av att spänna musklerna. Eller omvänt, Percy Sledge är så tuff att han inte behöver visa det. Istället koncentrerar han sig fullt ut på att beskriva vår längtan efter kärlek. Liksom våra tillkortakommanden och svårigheter i strävan efter densamma.

Uppväxten i Leighton, Alabama - med en musikalisk bakgrund i kyrkokörer och otaliga kvällars lyssnande på familjens radio, som spelade countryartister som Hank Williams, Lefty Frizzell, Jim Reeves och Marty Robbins - lade grunden för Percy Sledges unika ställning som en av de största inom countrysoulen.

När hans sjungande kusin Jimmy Hughes slog igenom med “Steal Away” 1964, kunde han på nära håll bevittna hur en ung, fattig, svart begåvning faktiskt kunde göra verklighet av sina drömmar.

Att Percy Sledge var tjugosex år, make och far när genombrottet kom gjorde säkert den plötsliga framgången hanterbar. Utifrån en vuxen mans insikt och erfarenhet förstod han att ta vara på den möjlighet hans unika röst gav. Det fanns ingen anledning att nervöst kopiera någon av soulmusikens eller rhythm & blusens föregångare: “When I did “When A Man Loves A Woman”, I knew then that I had my own thing. I didn´t need to worry abort singing like Pickett or Otis or James Brown or nobody else. And my own thing was expressing myself deeply from within my heart.

Allt det som är karaktäristiskt för musiken från trakterna runt Muscle Shoals - den själfulla sången, körerna, det varma orgelljudet, det lite torra trumljudet, blåsarrangemangen och de svarande gitarrerna - presenteras på ett förträffligt sätt av Rhino Records när man nu, i en begränsad upplaga, väljer att samla Percy Sledges utgåvor för Atlanticetiketten från åren mellan 1966 - 1974. Här finns hans fyra album - “When A Man Loves A Woman” (1966), ”Warm And Tender Soul” (1966), ”The Percy Sledge Way” (1967), och ”Take Time To Know Her” (1968) samt singlar, liveinspelningar och tidigare outgivet material.

Allt snyggt presenterat i en vinröd sammetsförpackning, vars innehållande musik för alltid utnämner Sledge till den ultimata sista-dansen-sångaren. Den som inte desperat törstar efter kärlek av att lyssna på Percy Sledge kan med rätta misstänkas sakna hjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=azYUe1md61k
http://www.youtube.com/watch?v=6x0WqS4OmOQ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade