EDDIE PHILLIPS
Woodstock Daze
(Deliverance Of Sound)
“What a waste” utropar stjärnproducenten Shal Talmy - vilken producerade The Creations inspelningar på sextiotalet - när han berättar för Mike Stax/Ugly Things att Eddie Phillips arbetade som busschaufför efter splittringen av Creation, den mest karaktäristiska och stilbildande modbeatgruppen som någonsin äntrat en scen.
Trots några omtumlande månader i Tysklands 1966/67, där gruppen togs emot med öppna armar, erhöll de aldrig mer än kultstatus i hemlandet England. Efter diverse medlemsbyten och motsättningar inom gruppen tröttnade Eddie Phillips och pluggade ur förstärkaren.
Inget ont om busschaufförer, men med soloskivan “Woodstock Daze” ger Phillips onekligen intrycket av att han har mycket ogjort. Mer än fyrtiofem år av kultstatus har på inget sätt skrämt upp Phillips. Kanske var det t o m så att åren som busschauffis, med båda fötterna på jorden, fick honom att avstå från anpassning och ett förödmjukande springande hos skivbolag för att få spela in vad som var säljande för dagen.
Tio år efter uppbrottet från Creation kom ändå någon form av belöning, om än från ett högst oväntat håll. När discogruppen Boney M, för sin tredje Lp “Nightflight To Venus” 1978, spelade in “Painter Man” - skriven av honom och sångaren i Creation, Kenny Pickett - måste det ha klirrat till ordentligt i kassan för Phillips. De båda arbetade åter tillsammans under sjuttiotalet med att skriva låtar ihop. De är kompositörerna bakom “Teacher Teacher” som inleder Rockpiles enda album “Seconds Of Pleasure”.
http://www.youtube.com/watch?v=KgevV4tpXVE
http://www.youtube.com/watch?v=n9_9k8-W1Po&feature=related
Creation gjorde ett antal försök att återförenas, bl a spelade man på nittiotalet in för Alan McGees indieetikett Creation Records, men Phillips var aldrig riktigt övertygad. I senaste Record Collector (Nr 393, October 2011) förklarar han varför: “I felt it was too late to try and make it a career again...we´d done something in the 60s which was respected and that was great but I didn´t think really in my heart that we could pick it up again...I didn´t want it to take over my life again like it did in the 60s...”
Efter Kenny Picketts död 1996 har Eddie Phillips, som enda kvarvarande originalmedlem, till och från framträtt under namnet The Creation. Dess nuvarande sångare Simon Tourle har varit behjälplig med att skriva titelspåret till nya skivan - som i sin helhet är inspelad hemma hos Phillips med honom själv spelande alla instrument - och med en djupdykning ner i sin egen historia plockar Phillips åter upp preCreationgruppen The Mark Fours bästa låtar, “Work All Day (Sleep All Night)” och “I´m Leaving”, samt Creationklassikern “Biff Bang Pow”.
Tillsammans med de övriga sju spåren, som alla är egna kompositioner, visar Phillips att han är en musiker som åldrats med värdighet och besitter en unik förmåga att ta vid och utvecklas från då han stod på toppen av sin konstnärliga förmåga och hans gitarrspel trollband oss i sånger som “Makin´ Time” (1966) och “How Does It Feel To Feel” (1968).
http://www.youtube.com/watch?v=Oig8z4HvBL8
http://www.youtube.com/watch?v=FDNfqx_SUMM
Eddie Phillips har gjort den mest förbluffande återkomsten i skivsammanhang jag hört. Det finns absolut inga gubbaktigt tröttsamma eller spekulativa inslag på “Woodstock Daze”. Tvärtom är det helt igenom ett spännande och alldeles förtjusande album som förenar det bästa ur sextiotalets brittiska freak- och modbeattradition med nittiotalets britpop.
Förhoppningsvis ser vi nu en nystart för Eddie Phillips karriär, som placerar honom där han hör hemma - bland de främsta inom pop-och rockmusiken.
Sista ordet går till Shal Talmy:
»...there were very, very few guitar player around that played like Eddie could at that point...I still think he´s one of the great guitarists of all time.«
http://raisedonrecords.blogspot.com/2010/08/ugly-things-15-creation-inget-band_17.html
Intressant att ta del av dina utgrävningar i den musikaliska myllan.
SvaraRaderatackar!
SvaraRadera