lördag 11 november 2017



THE TROYES
Rainbow Chaser/Complete Recordings (1966-1968)
(Cicadelic Records, 2014)


I en källare i Battle Creek i Michigan, hemma hos organisten Lee Koteles, bildades sent 1965 gruppen The Troyes. Oense om vad man skulle kalla sig enades man till slut om The Troyes, som inget betyder men lät bra. Mer överens om vad man ville med sin musik var ändå medlemmarna, som fortfarande gick på high school.

Till en början övade Troyes in beatklassiker som "Twist and Shout" och "Louie Louie". Men gruppen tröttnade på att spela andras sånger och utvecklade snart sitt eget låtskrivande. Och talang för uppgiften fanns i massor. Man häpnar över idérikedomen, bredden och förmågan att så självklart alternera mellan psykedelia ("The Good Night", "Morning of The Rain"), garagerock ("Rainbow Chaser", "I'm Gone"), mollstämd pop ("Why", "Love Comes Love Dies") och amerikansk folkrock ("Change About", "Blanket of My Love"). Ljudbilden är fullständigt överrumplande med fritt spelrum för fuzzgitarr, farfisaorgel och stämsång.

Karriären satte fart med den egenbekostade debutsingel "Rainbow Chaser/Why" (Phalanx Records), som blev en lokal hit på sensommaren 1966. Ägaren till den nystartade etiketten Space Records, orkesterledaren Ray Anthony, fick upp öronen för gruppen och föll pladask för dess begåvning. I december samma år skickade han dem till Detroit för att i United Sound Studio spela in ett helt album. Från att tidigare mest ha uppträtt i mindre sammanhang fick Troyes göra tv-framträdanden tillsammans med namn som The Seeds, MC 5, Terry Knight and The Pack och större Battle of The Bands-tävlingar med band som Question Mark and The Mysterians och The Frost.

Space Records första utgåva blev en återutgåva av Troyes singel på Phalanx. Strax därefter släpptes ytterligare en singel, "Love Comes, Love Dies/Help Me Find Myself" (Space 7002), men Troyes kom aldrig att bli en nationell angelägenhet. Det inspelade materialet som var avsett att bli deras debutalbum släpptes aldrig. Någon gifte sig och skaffade barn, en annan blev skickad till Vietnam och på hösten 1968 var The Troyes bara ett minne.

Precis som de samtida banden The Liberty Bell och The Zakary Thaks var Troyes något av garagerockens crème-de-la-crème då det gäller genrens undervegetation. Jämförelsen med de båda Texasgrupperna ger en fingervisning om Troyes begåvning och i likhet med Liberty Bell och Zakary Thaks stannade inte deras storhet med bara en enstaka klassisk låt. Bland de tjugofyra inspelningar Cicadelic Records nu gett ut på "Rainbow Chaser/Complete Recordings", finns mer än väl material till vad skulle kunna ha blivit ett av de mest spännande albumen i det amerikanska sextiotalsarkivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade