fredag 23 november 2012


THE MIDWEST BEAT
Blue Tippecanoe
(Sound Asleep Records)

Wild Honey Records samlade nyligen Milwaukeegruppen The Midwest Beats samtliga Ep-utgåvor och gav ut dem i Lp-format under namnet “The Midwest Beat / Singles 2005 - 2011”. Genom totalt sjutton - då även inräknat tre tidigare outgivna sånger - oemotståndliga popmelodier kan vi lyssnare följa gruppens utveckling från dess tidiga sextiotalsinfluenser fram till dagens mer självständiga hållning.

Inte långt efter Wild Honeys utgåva fick svenska Sound Asleep Records den prestigefyllda ynnesten att släppa The Midwest Beats nästa singel - “Blue Tippecanoe / Haunted Blues”. Utan att på minsta sätt förringa innehållet på singelsamlingen måste jag ändå glädjas åt att ett litet svenskt bolaget, med främst “Blue Tippecanoe”, letat upp och fått förtroendet att ge ut gruppens absolut bästa singelutgåva. Ännu en gång visar Sound Asleep Records prov på hur exceptionellt lyhörd man är i sitt sökandet efter popmusikens essens.

När jag för några år sedan första gången hörde The Midwest Beat blev jag lyrisk över att ett ungt nytt band så väl behärskade klassisk harmony pop, vilken dränkts i stämsång som förnimmer om mästarna
Beatles, Zombies, Beach Boys, Hollies, Beau Brummels och Tremeloes. Idag behöver vi inte längre påminnas om gruppens influenser, för fortsätter The Midwest Beat att skriva och framföra sånger som “Blue Tippecanoe” så erövrar man snart en given plats bredvid ovan vokala giganter.

Som för att betona hur unika The Midwest Beat verkligen är har Sound Asleep Records, vid sidan av den officiella, låtit trycka upp en extremt limiterad utgåva i endast sex exemplar och på vars alternativa omslag gruppen charmigt porträtteras av Fjällbackakonstnären Oscar Nordblom.

En del unga föräldrar börjar tidigt spara till barnens framtida lägenhetsköp, kanske finns därute även en och annan framsynt diskofil som redan nu börjar planera för barnets inköp av ”Blue Tippecanoe” - Nordblomsutgåvan - om så där tjugo år.

När det hysteriska schlagerhelvetet, i form av SVT:s gigantiska satsning på den så kallade Melodifestivalen, snart dagligen kommer att fylla medierna med skvaller om mediokra artister, så finns det all anledning att redan nu ladda batterierna genom att investera sin tid i popmusik som är på riktigt. Det behövs inga sporthallar, viftande med ballonger eller idiotiska kameraåkningar. Det är bortkastade pengar. Segerplatsen har redan intagits av The Midwest Beat och deras “Blue Tippecanoe”.



http://raisedonrecords.blogspot.se/2010/05/the-midwest-beat-midwest-beat-dusty.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade