söndag 26 mars 2023

Three Blind Mice



THE THREE BLIND MICE
Day's Getting Dark
(Beluga)

The Three Blind Mice har beskrivits som hur en grupp skulle låta där David Lynch, Aki Kaurismäki och Quentin Tarantino vore medlemmar. Det är sant, men då Three Blind Mice är från Italien (Milano) så ta gärna med Ennio Morricone. Låt honom styra upp och fram träder den smakfulla blandning som uppstår då man mixar finsk tangokänsla, surfmusik, spagettiwesternsoundtrack och sjabbiga-husvagnar-gömda-i-skogarna-runt-Twin Peaks-mystik.

Om man någonstans hittar det melodiösa vemod som The Three Blind Mice förmedlar, så är det vid sidan av Angelo Badalamentis "Twin Peaks Theme", Chris Isaaks "Wicked Game" (Wild At Heart), The Renegades "My Heart Must Do The Crying" (Mannen utan minne), "Matelot" (Mannen från Le Havre), Marko Haavisto & Poutahaukats "Paha Vaanii" (Mannen utan minne) och The Lively Ones "Surf Rider" (Pulp Fiction). Det skulle inte förvåna om medlemmarna i Three Blind Mice är cineaster.

Gruppens låtskrivare, gitarristen Manuele Scalia, arbetar även med grafisk formgivning och har designat såväl skiv- som bokomslag med samma stilkänsla som den musik han komponerar för Three Blind Mice.

Blev man, som jag, förtrollad av The Spotnicks och Bo Winbergs briljanta gitarrspel i sextiotalets begynnelse, så är "Russky Balera" låten som tar mig tillbaka till femte klass ritande Fendergitarrer i skolböckerna. Musik- och skolnostalgi? Nej, inte alls. Är det bra så är det bra. Oavsett om den spelades in 1961 eller 2022. Och efter åtta år i folkskolan var jag mer än nöjd med att få sluta. Jag hade ändå bara popmusik i tankarna. Nostalgi ger ofta en förljugen bild av vad som varit. The Three Blind Mice däremot arbetar i en tradition där gitarrljuden i princip saknar distorsion och vars enda påverkan kommer från ett eko eller en svajarm.

Men här finns mer än ovanstående influenser. Det kan inte vara omedvetet som Three Blind Mice i "His Name" och i speciellt "Come Home" låter som The Doors. Den sistnämnda, med sitt Doorstypiska lugnet före stormen-känslouttryck, är som hämtad från Doors första eller andra LP. Medan den förtjusande "Elodie" skulle kunna ha kommit från en ung Francoise Hardys flickromantiska stämma. 

"Day's Getting Dark" av The Three Blind Mice är ytterligare en spännande utgåva av svenska Beluga Records. 


måndag 20 februari 2023

Thee Headcoats Sect



THEE HEADCOATS SECT
A Tribute To Don Craine
(Damaged Goods)

Den 24 februari 2022 avled Don Craine, eller Michael O'Donnell som var hans riktiga namn, till följd av lungcancer. Han blev sjuttiosex år och hade i sextio år varit gitarrist, sångare och ledare för den engelska gruppen Downliners Sect. Han och de övriga i gruppen var pionjärer inom brittisk rhythm & blues och samtida med grupper som Rolling Stones och Yardbirds. Till skillnad från kollegorna blev Downliners Sect bara "världsberömda" i Sverige. Här röstades två av deras tidiga singlar - "Little Egypt" och "I Got Mine" - 1965 in på den då så åtråvärda Tio i Topp-listan. En placering där garanterade jobb i de svenska folkparkerna och på ungdomsgårdarna. Downliners Sect kom hit och utövade ett enormt inflytande på svenska popgrupper som tagit intryck av brittisk rhythm & blues. Ur deras debut-Lp, "The Sect", plockades låtar som "Hurt By Love", "Bright Lights", "Easy Rider", "Our Little Rendezvous", "Too Much Monkey Business", "One Ugly Child" och framför allt "Bloodhound". Alltså de sånger Downliners Sect hämtat från förebilder som Charles & Inez Foxx, Jimmy Reed, Leadbelly, Chuck Berry och den obskyre Larry Bright. Den sistnämndes "Bloodhound" blev något av ett måste på den samtida svenska rhythm & bluesscenen. Huruvida medlemmarna i Downliners Sect själva hade hört Larry Brights inspelning av "Bloodhound" och "One Ugly Child", eller om de fått låtarna via sitt skivbolag, är osäkert. 

Larry Bright har beskrivits som en sjuhelvetes gitarrist, med ett fördelaktigt utseende och en förkärlek för Texasblues och voodoo. Bright föddes i Norfolk, Virginia, växte upp i Corpus Christi, Texas, och flyttade som tjugoåring till Kalifornien. Det var på det lilla Los Angeles-baserade skivbolaget Tide Records som "One Ugly Child" respektive "Bloodhound" kom ut 1960 och 1961. Tide släppte ett femtiotal singlar med olika artister, varav bara en blev en hit. Larry Bright gjorde "I Got My Mojo Working" i en dansversion, kallade den "Mojo Workout", skrev sitt eget namn som låtskrivare och fick Tide Records enda "storsäljare". Nåja, tre veckor på Billboardlistan, med 90 som högsta placering, i maj 1960 kanske inte gjorde honom eller bolaget rika. Hela sin skivkarriär (1960-1976) vandrade han runt hos ett antal småbolag - Tide, Rendezvous, Diplomacy, Edit, Jaye Joseph, Donna, Highland, Bright, Original Sound och Jojo. Vid ett par tillfällen lyftes han upp till större bolag. För Dot Records släppte han 1966 en mycket fin folkrockinspirerad version av "Money", för Del-Fi en gospelfärgad version av "Maybelline" (1964) och året innan Andre Williams rhythm & bluesnummer "Bacon Fat" från 1956, som Bright helt fräckt angav som sin egen. 1971 gjorde han ändå sin kanske mest intressanta inspelning. På etiketten Original Sound finns en suverän träskrockversion av Lennon-McCartneys "I Saw Her Standing There" och den likaledes suveräna egna b-sidan "Bye Bye Texas". 

Larry Bright var en egensinnig, mångsidig och begåvad artist, om vilken Bob Keane på Del-Fi Records hade följande att säga:

 "A hell of a talented guitarist, but he was one really weird guy. He was into all that voodoo stuff. Really believed in it too!

Även med den lilla framgången på Billboard Top 100 hade det här i Sverige på sextiotalet varit svårt hitta sånger signerade Larry Bright. Utan Downliners Sects inspelningar av "Bloodhound" och "One Ugly Child" skulle de aldrig ha nått våra öron. Därför är det också extra roligt att "One Ugly Child" finns med på den aktuella ep:n "A Tribute To Don Craine". 

Thee Headcoats var en av Billy Childish många bandkonstellationer. Gruppen var en hommage till förebilden Downliners Sect och verksam under första halvan av nittiotalet. Ett par LP-skivor - "Deerstalking Men" (1996) och "Ready Sect Go" (1999) - släpptes under gruppnamnet Thee Headcoats Sect, där de två kvarvarande medlemmarna i Downliners Sect också medverkade - Don Craine och Keith Grant-Evans. 

Förutom "One Ugly Child" finns på "A Tribute To Don Craine" tre låtar skrivna av den extremt produktive Billy Childish: "The Baker Street Irregulars", "Oh Leader, We Do Dig Thee" och "The Ballad Of Malcolm Laphroaig". Childish kan sin Downliners Sect-historia. Don Craine i sin rhythm & blueshimmel och Keith Grant-Evans, som medverkar här, har all anledning att känna sig stolta. Billy Childish är nog en av mycket få artister som ett och samma år kan släppa nio Lp-skivor med nyskrivet material och där allt låter bra. En bedrift! I händerna på honom kommer Don Craine och Downliners Sects musik att leva vidare, få nytt låtmaterial och förhoppningsvis hitta en ny ung publik som inte bara vill ha datorproducerad musik. 



lördag 31 december 2022

Årsbästa 2022



ÅRSBÄSTA 2022
Ett år har gått igen, alltså dags för en summering av årets bästa musik. Något tvång på att en skiva skall vara utgiven 2022 finns inte, den kan lika gärna vara äldre men upptäckt i år. Någon inbördes ordning finns heller inte, eftersom allt är lika bra, men på olika vis. I de fall då utgivningsåret inte är 2022 anges året efter skivbolagsnamnet. 



TOMMY McLAIN
I Ran Down Every Dream
(Yep Roc)
Med Don Gibsons countryballad "Sweet Dreams" fick Tommy McLain en miljonsäljare i mitten på 1966. Egentligen var det en ren tillfällighet. Floyd Soileau - ägare till JIN Records och Swallow Recording Studio i Ville Platte, Louisiana - hade en session inbokad med gruppen Clint West and his Boogie Kings, där Tommy McLain ingick som basist. Soileau kände till att McLain försökt sig på en solokarriär och bad honom göra "Sweet Dreams", men han blev inte nöjd med resultatet. McLain låg på för att få ut skivan. Soileau var tveksam, men gav till slut med sig. I april 1966 släpptes "Sweet Dream" med soloartisten Tommy McLain på JIN Records. Det gick några veckor innan Soileau fick besök av en entusiastisk Jukeboxägare, vars spelare var placerad i barer i kvarteren där prostitution ägde rum: "Floyd, God almighty, do you have a hit! Yes, that "Sweet Dreams" does not quit playing on the jukebox in that house, them women just play this thing Over and Over again. And The women really know what's going to sell in a record, and if this is any indication this is going to be one hell of a record for you"  (John Broven: South to Louisiana / Pelican Publ. 1992).
I samarbete med producenten Huey Meaux och Jamie Records ägare Harold Lipsius bildades MSL Records (Meaux-Soileau-Lipsius) för att säkra upp nationell distribution. "Sweet Dreams" sålde mer än en miljon exemplar och klättrade upp till plats 15 på amerikanska hitlistan. Tommy McLain fortsatte göra själfull swamp pop, men fick aldrig mer någon nationell hit.
Årets "I Ran Down Every Dream" är en sensationell återkomst, men egentligen har han naturligtvis aldrig slutat vara Tommy McLain. Vid åttiotvå års ålder gör han en skiva som är vital, känslig och full av liv.

THE VERTEX
Yeah! Yeah! Yeah!
(Buzy Bee)
Ockelbo, i Gävleborgs län, har inte bara fostrat en slottsprins. För en icke rojalist är Ockelbo mest orten där några av det tidiga åttiotalets prinsar av pop växte upp och verkade. Medlemmarna i The Vertex var i sjuttonårsåldern då de sögs in i den mod revival-våg som engelska grupper typ The Jam stod för sent sjuttiotal och tidigt åttiotal. The Vertex kom att släppa ett par singlar och fanns med på några samlingsskivor. Skivorna sålde inga mängder, varför de idag betingar höga priser. Buzy Bee har samlat allt som finns inspelat med gruppen, vilket är både det officiella och det tidigare outgivna materialet. På några år gick Vertex från modpop, via new wave, mot musik inspirerat av sextiotalets psykedelia. Om de varit en engelsk grupp hade de kommit långt, så bra är de egna låtarna och framförandet. Så låter exempelvis "Don't Mess About With Me" som en Ray Davies-/Kinkslåt. Och deras inspelning av The Choirs "It's Cold Outside" låter som ett överblivet spår från The Barracudas debut-Lp "Drop Out With The Barracudas", trots att det nog är Stiv Bator de lyssnat på. Att det låter så bra om Vertex "It's Cold Outside" är också Mike Spencer från The Cannibals förtjänst. Det var han som producerade inspelningen under en gemensam turné i Danmark. Ett extra plus till trummisen Lars Lang som är oerhört tajt och svängig.


THE SONS OF ADAM
Saturday's Sons
The Complete Recordings: 1964-1966
(High Moon, dubbel-Lp)
Kanske den vackraste skivutgåva jag äger. Både vad det gäller musiken och utförandet. Gitarrister Randy Holden och de tre övriga medlemmarna i Sons of Adam är mer än magnifika. På två fullängdare får vi allt gruppen, hemmahörande i Los Angeles, spelade in. och faktiskt mycket mer. Av de nio studioinspelade låtarna hamnade fem på tre singelutgåvor, resten blev outtakes. Den sjätte augusti 1966 spelade gruppen på The Avalon Ballroom. Spelningen bandades och här finns åtta låtar i absolut toppkvalitet. Deras bångstyriga åtta minuter långa version av "Gloria", och nu får Morrison ursäkta, tillintetgör alla andra versioner. Innan gruppen blev Sons of Adam var de verksamma inom surfmusiken och kallade sig The Fender IV. De gjorde då instrumentell surfmusik med samma attack som kännetecknade deras senare produktion.

THE MAHARAJAS
Rock'n'Roll Graduates
(Chaputa!)
Att Maharajas är ett synnerligen mångsidigt band har de visat prov på tidigare. Här tar de chansen att på en och samma skiva ännu en gång visa upp alla sina färdigheter. Det är med stor briljans man drar fram ett rhythm & blues-ess, "Another Lover", som skulle ha kunnat spelats på Eel Pie Island eller The Crawdaddy i London i mitten på sextiotalet, och The Smoke-/The Creation-explosiva "Johnny The Walker". Den fuzztunga och suggestiva "A Dawn Without A Sun" är freakbeat i klass med Mickey Finn eller Fleur de Lys. Nej, jag överdriver inte. Det här är en maximal skönhet med alla ingredienser som de bästa engelska banden, som valde att stå lite vid sidan av den psykedeliska boomen, hade 1967/-68. Maharajas instrumentella sprängkraft i kombination med deras suveränt vokala insatser gör "A Dawn Without A Sun" till själva prototypen för brittisk freakbeat. Den stökiga "Just Another Pretty Face" och den nervöst paranoida "Stranger Everywhere" tar oss så långt in i den amerikanska garagerocken man kan önska sig. Med uppkäftig sång, Farfisaorgel och gitarrer, distade till oigenkännlighet, fruktar de varken The Music Machine eller The Litter. Och medan "Bad Boy" hör hemma på en honky tonk-sylta någonstans i Texas eller Tennessee, befinner sig den lysande och larmiga "Rock"n"Roll Graduates" på ett trångt och svettigt CBGB runt 1977.

THE SADIES
Colder Streams
(Yep)
Innan gitarristen Dallas Goods oväntade död, för snart ett år sedan, hann den kanadensiska gruppen The Sadies att spela in det som skulle komma att bli "Colder Streams". Som på alla deras skivor blandas det frisk mellan rock'n'roll, country och folk. Ett mer och mer dominerande inslag av psykedelia, speciellt den sorten som främst spelades av brittiska grupper runt 1967, hittar man också på Sadies senare utgåvor. På "Colder Streams" har genrens idérikedomen fått helt fritt spelrum, vilket gör den extra spännande. Stämningen och stämmorna i en låt som "So Far For So Few", och den snygga övergången till "All The Good", är fullt i klass med det Pretty Things spelade in för S.F. Sorrow, eller under pseudonymen Electric Banana. "Colder Streams" ÄR skivan man aldrig vill sluta höra.

THE MOP TOPS
Running Out Of Time
(Beluga på Spotify)
Redan 1989 förälskade jag mig i The Mop Tops. Det var deras ep-skiva "Run Away" och framför allt sången "I Want To Tell You" som fick mig att vända blicken mot Falköping, gruppens hemmaplan. I "I Want You" på nya "Running Out Of Time" återfinns samma fina koppling mellan folkrock och skör popmusik som i debutens "I Want To Tell You". Det är trettiotre år mellan inspelningarna, men den som eventuellt tror att inget hänt med Mop Tops kan inte ha mer fel. Visst tycks influenserna fortfarande vara desamma, men precis som kol, djupt under markytan för miljarder år sedan kristalliserats under högt tryck och värme, kunde bli diamanter, har Mop Tops förfinat och fulländat sitt uttryck. Idag tillhör Mop Tops den absoluta gräddan inom de genrer där grupper som Flamin' Groovies, Big Star, Dwight Twilley, Paul Collins' Beat, Tom Petty, Gene Clark, The Smithereens och The Barracudas verkar/verkade.

STRENGSBREW
Too Far North
(Chaputa!)
En garagerockens supergrupp - bestående av Keith Streng (The Fleshtones): gitarr/sång, Måns Månsson (Crimson Shadows, The Maggots): gitarr/sång, Jim Heneghan (The Solution): bas/sång och Robert Eriksson (The Hellacopters): trummor/sång - som visar var skåpet skall stå. Här finns inga tveksamheter, tuff gitarrbaserad rock'n'roll är mammas gata för de här musikerna. Förutom en mycket väl vald coverlåt är det ett genomgående starkt eget material Strengsbrew presenterar på sin debut-LP. Och man framför det med ett tungt driv kombinerat med snygg solo- respektive bakgrundssång. Att de inte slarvar med sången är stort plus som lyfter hela "Too Far North". Att de väljer att göra "Hold On" - som i original gjordes av Rupert's People (1967) och därefter av Sharon Tandy med komp av Fleur de Lys (1968) och Ipsissimus (1969) - tyder på god smak. 

LILLY HIATT
Under The Milky Way
(Spotify, singel)
John Hiatts dotter gör med "Under The Milky Way" lysande suggestiv pop

RICHARD GIBBS
No Use To Grieve
(Sweet Mental Revenge)
Ännu ett bolag som förstår att om skall man göra något, finns det inga ursäkter att inte göra det helhjärtat. Både örat och ögat skall få en upplevelse som sätter ribban högt för alla andra utgåvor. Det var den tuffa uppväxten i närheten av Lake Charles, Lousiana, som inspirerade Richard Gibbs att skriva texter om fylla, dåliga kärleksrelationer, ensamhet och våldsamma slagsmål. Gibbs var bara nitton år då han spelade in sin första och enda LP, "No Use To Grieve", och för hans skull kan man bara hoppas att texterna inte rakt igenom är självupplevda. Det tog inte mer är en dag för Gibbs och hans kompisar att spela in de tolv sångerna, ändå häpnar man över den professionalitet och mognad som slutresultatet visar upp. Inspelningen ägde inte ens rum i en riktig studio, utan i aulan på DeQuincy High School i närheten av Lake Charles, Louisiana. Richard Gibbs är helt sin egen, men det hörs att han lyssnat mycket på Hank Williams och George Jones. Sämre förebilder finns, speciellt 1970 då rockmusiken började bli riktigt tung. Malinda Records, som gav ut "Nu Use To Grieve", har förblivit lika obskyr som artisten Richar Gibbs, men nyutgåvan är ett fint erkännande.

THE TREND
The Trend Is In!
(One Way Ticket)
Fyra grabbar från Kennett, Missouri, drömde om att förena den melodiösa sidan av grupper som The Beatles och The Monkees med den energi som var karaktäristisk för punken. Det var den gemensamma upplevelsen av att se powerpop-gruppen The Knacks spelning på The Orpheum Theatre i Memphis den 24 oktober 1979, som väckte idén om att bilda en popgrupp. Knappt två månader senare stod de för första gången inför en publik. Man får anta att det var deras unga ålder, alla var runt sexton år, som fick dem att ta namnet The Knack Juniors. Snart nog insåg de att ett nytt namn behövdes och valet föll på det snärtiga The Trend. 1981 gick de in i den lokala Kennett Sound Studios och betalade för tre timmars studiotid, vilket också inkluderade en singelutgåva - "Lucky Day/She's Hi-Fi" - på 500 exemplar på det lokala KSS Records. Båda skrivna av gruppens primus motor John McMullan, som också är den enda som kom att ingå i det nya Trend som i januari 1983 gav ut LP:n "The TREND Is In!", utgiven av det obskyra bolaget Garden Records. Bara tusen exemplar trycktes upp, vilket gör skivan till en eftertraktad raritet bland samlare av powerpop. Vi andra får full utdelning för pengarna med nyutgåvan på OWT, där även den likaledes svåråtkomliga singeln ingår. John McMullan, som också skrivit samtliga låtar på LP:n, hade förmågan att skriva snabbfotad elegant popmusik. Och allra bäst är "Lucky Day" och "The Girl I Used Yo Know", där den sistnämnda har samma småskaliga storslagenhet som Brian Wilsons "Girl Don't Tell Me". MuMullan och The Trend är väl värda den snygga och påkostade utgåva som One Way Ticket marknadsför. Allt annat hade varit tjänstefel.

DENNY EZBA
Try Jenny
(Crazy Cajun, 1978)
Om jag förstått saken rätt är LP:n "Try Jenny" bland det sista Ezba spelade in. Om så var fallet var det ingen dålig sorti han gjorde. 

MICKEY JUPP
Up Snakes, Down Ladders
(Conquest Records)
Mickey Jupps senast officiella utgåva lanserades som hans första på evigheter, vilket på intet sätt är sant. Två år tidigare, alltså 2020, gav det finska bolaget Hiljaiset Levyt ut "One Of A Kind" och året efter (2021) gav samma bolag ut "Second Of A Kind". Materialet på dessa och "Up Snakes, Down Ladders" har exakt samma ursprung, dvs de egengjorda hemmainspelningar Mickey Jupp saluför via sin facebooksida. Musiken och sången är rakt igenom förstklassig blue eyed soul, men då det finska bolaget har gjort ett förstklassigt jobb, avseende vinylomslagen, når inte Conquest cd-omslag alls samma höga nivå. Initiativet är dock gott då det, tre år i rad, gett oss riktiga utgåvor med Mickey Jupp. "Up Snakes, Down Ladders" gav också Mickey Jupp välförtjänt uppmärksamhet i media. 

THE FIREBALLS
Firebeat! The Great Lost Vocal Album
(Ace, 2006)
Efter att Fireballs slagit sig ihop med Jimmy Gilmer, fick de en förstaplacering på amerikanska Billboardlistan 1963 med "Sugar Shack" och behöll den i fem veckor. Fireballs, som var hemmahörande i Raton New Mexico, blev något av ett husband hos Buddy Holly-producenten Norman Pettys studio i Clovis, New Mexico. Det var också han som hade producerat "Sugar Shack" och sålde den till Dot Records. Fireballs fick, likt Buddy Holly tidigare, näst intill obegränsat med studiotid. Engelska Ace Records hade i femton års tid haft tillgång till Norman Pettys arkiv, då de hittade materialet till "Firebeat!" Och det är stundtals en smärre sensation att höra hur otroligt fint inspirerade de då var av främst den ljudbild som kom från Liverpool. I originallåtar som "Come To Me" och "Never You Mind" står de mentalt hundra procent mellan de kondensdrypande tegelväggarna nere i The Cavern Club. För älskare av brittisk beat är de här ett måste. Förutom originallåtar finns på "Firebeat!" likaledes suveräna coverversioner av Knickerbockers "Lies", Paul Revere & The Raiders "Louie Go Home", Beach Boys "You're So Good to Me" och Buffy Sainte-Maries "Codine". Den sistnämnda får ta åt sig äran av att, i mitt tycke, vara den ultimata versionen av "Codine". 

SKINNY DYCK
Get To Know Lonesome 
(JBK, 2020)

SKINNY DYCK
Palace Waiting
(Sound Asleep)
Den, genom Jerker Emanuelsons försorg, i Sverige uppmärksammade countrysångaren, låtskrivaren och gitarristen Skinny Dycks debut från 2020 och årets uppföljare. Här blandas traditionsrik country med sånger som "Dreamin'", "The River Remembers" och "Hey Who's Counting?" som är ren pop. Han låter lika trygg i båda genrerna, vilket avspeglar sig i den smakfullt arrangerade "TV Blue". Skinny Dycks båda utgåvor är fint lågmälda och tillbakalutande.

THE WAVE PICTURES
When The Purple Emperor Spreads His Wings
(Moshi Moshi)
Den klurigaste av alla poptrios kom tillbaka efter några år utan utgåvor. Efter att ha vräkt ur sig storslagen musik med stormande larm, ljuvligt dämpad Nalle Phu-musik, vackert skör pop och ragtime gjorde de några års uppehåll. Men, med "When The Purple..." fyller de mitt hjärta och hjärna igen med älskvärd progressiv pop.

PAT TODD & THE RANKOUTSIDERS
Blues Soul & Rock'n'Roll
(Beluga, 12"-ep)
Pat Todd & The Rankoutsiders arbetar i en tradition där blues, rhythm and blues, rock'n'roll och soul utgör fundamentet för deras existens som band. Då jag jobbade som radialborrare på en verkstad sa gubbarna alltid: om en maskin fungerar, rör den inte! Pat Todd & The Rankoutsiders är en sådan väloljad, välfungerande maskin som ingen/inget bör ändra på. Tack vare lojaliteten gentemot sitt gitarrtunga uttryck, låter de alltid mångsidiga och fulla av både energi och livsglädje. Det hörs att de gillar att spela. I de sista sekunderna på "Greyhound", skivans sista spår, hörs Todd sucka ett välmående Aaa. Det är precis så man känner efter att ha spelat igenom "Blues Soul & Rock'n'roll. Det är en coverskiva gjord med både finess och passion. Aaa...

HJELLE
Gammal Strunt #2
(Jared Sin)
Det är naturligtvis inte rättvist att ta med en så begränsad upplaga som 99 exemplar av en skiva i en årsbästalista. Tar mig ändå, av olika anledningar, friheten att göra det. Första spåret, "Vissa dagar", är en överbliven låt med konstellationen Det Enda Alternativet, vars enda officiella avtryck är EP:n "Man Föds Inte Så Här". Det var tänkt att bli en hel LP, men projektet sjönk som en sten för att låna ett uttryck ur "Vissa dagar". Hjelle spelade in den igen senare för LP:n "Fan ta NPM", men den här versionen är ännu bättre. Här finns också den tidigare outgivna "Du är sämst" som håller sedvanlig hög Hjelleklass, men också med samma fina känsla som Buddy Holly åstadkom med sina demoinspelningar ensam hemma i lägenheten i Greenwich Village, New York. Detsamma kan sägas om flera av de akustiska sångerna. Några demoversioner av tidigare Hjelle- respektive Bäddat För Trubbel-klassiker - "Allt du tar för givet", "99:50" och "Arlöv Park Hotel" - finns också med.
I övrigt består "Gammalt Strunt #2" av tolv låtar med sång på engelska, inspelad mellan 1997-2005, och i olika stilarter. Utan att nämna några speciella titlar, så ger det engelska materialet en intressant och spännande inblick i Hjelles utvecklingskurva. Hos mig väcker det samma nyfikenhet som då Greg Shaw fick tillgång till Bobby Fullers arkiv, bestående av outgivet demomaterial, och gav ut det som "The Bobby Fuller Tapes Vol 1 & 2" på etiketten VOXX. Vissa artister är färdiga redan från början, Hjelle är en av dem. Det handlar om begåvning, men också om att vilja och våga.

SANDY DENNY
Early Home Recordings
(Earth, dubbel-LP)
Som titeln berättar är det privata inspelningar, huvudsakligen gjorda 1966 och 1967, alltså innan hon blev medlem i Fairport Convention. De tidigaste är från tiden då Sandy Denny ensam började framträdde på Londons folkmusikklubbar. Hon hade en av de vackraste rösterna inom populärmusiken, men man slås också av vilken skicklig gitarrist hon var. Närmare än så här kommer man inte den superbegåvade Sandy Denny. Hon förtjänar att bli ihågkommen som en av de absolut största.

THUS
All of Thus
(Guersson)
Den som söker ett äkta, genuint exempel på hur amerikansk garagerock i division fyra eller fem kunde låta, kan med fördel låna ett öra till Thus och deras "All of Thus". Hälften av skivans tolv spår är komponerade av gitarristen John Johnston. Hans mycket fina "Rely" ligger som första spår, direkt följd av likaledes snygga "Kind Of A Dream". Båda visar Johnsons begåvning som låtskrivare. Den förstnämnda är som hämtad ur tidiga Jefferson Airplanes repertoar, medan den andra skulle kunna vara hämtad ur "Odessey and Oracle" med The Zombies. Och Zombies verkar ha varit en förebild för Thus. Johnstons "Just A Little" och "Artifical Lies" är ytterligare exempel på det inflytande den engelska förebilden måste ha haft på Thus.

THE SPLIFFS
You Know What They'll Say
Thanx To You / I Know A Girl
(One Way Ticket)
Strålande australiensisk pop inspelad 1986, men inspirerad av brittisk sextiotalspop. Originalutgåvan av debut-ep:n, som medlemmarna själva fick bekosta, gjordes i tusen exemplar och såldes på spelningar och i skivaffärer specialiserade på indiepop. Ni behöver inte leta efter det dyra originalet, då OWT återutgåva är både snyggt gjord och låter jättebra. 

TINTERN ABBEY
Beeside / The Complete Recordings
(GrapeFruit 2CD, 2021)
Tintern Abbey släppte bara en singel, "Beeside" med b-sidan "Vacuum Cleaner". I ett utfall av stundens humor tyckte medlemmarna att det var extra roligt att låta "Beeside" vara a-sida. Det som gjort gruppen känd och ihågkommen är istället b-sidans "Vacuum Cleaner" , som skulle kunnat ha bli en dunderhit för Tintern Abbey. Även a-sidans "Beeside" är en bra låt, men saknar den direkthet som "Vaccum Cleaner" har. Försäljningen blev lidande av att "Beeside" inte spelades i den engelska radion.
Det var Deram som 1967 hade fångat upp Tintern Abbey, men som också säkert skrämdes av de dåliga försäljningssiffrorna och vägrade släppa ytterligare material. Basisten Stuart Mackay har under lång tid letat upp gruppens olika studio- och egengjorda demoinspelningar och det är dessa trettiosex låtar som GrapeFruit Records gett ut. Det är inte utan att man tar sig för pannan och undrar varför inget gavs ut. Det mesta håller precis lika hög klass som gruppens enda singel och en hel LP skulle ha gjort samlare av brittisk psykedelia 1967-1968 galna av åtrå. 

THE ROADRUNNERS
Judgement Day
(Dangerhouse Skylab)
The Roadrunners genuina känsla och förståelse för brittisk rhythm and blues i allmänhet och Pretty Things i synnerhet var så unik, att de i detalj och känsla, och med egna låtar dessutom, lyckades förmedla näst intill samma känsla och intensitet som Phil May, Dick Taylor, John Stax, Brian Pendleton och Viv Prince gjorde på dess första och andra album - den självbetitlade debuten och "Get The Picture" som båda kom 1965.

RUSTY
The Resurrection Of Rust
(EMI, Ep)
Efter femtio år återförenas Elvis Costello med Allan Mayes. Båda ingick i gruppen Rusty, vilket var en ung Costellos första grupp, som gick från att vara en kvartett till att bli en duo med Mayes och Costello. Den senare var bara sjutton år och hette fortfarande Declan MacManus, men var inte helt oerfaren. I ett par års tid hade han framfört egna låtar på folkmusiklubbar i både London och Liverpool, dit han flyttat med sin mamma. Förebilderna för Rusty var Neil Young, Van Morrison, The Band och Crosby, Stills & Nash. Rustys repertoar bestod av huvudsakligen eget material, men även obskyra covers och då gärna från den gemensamma favoritgruppen Brinsley Schwarz. Av de sex låtarna på "The Resurrection Of Rust" hade Brinsley Schwarz tidigare spelat in tre: "Surrender To The Rhythm" och "Don't Lose Your Grip Of Love" är båda skrivna av Nick Lowe och återfinns på "Nervous On The Road" (UA, 1972). Den tredje - "I'm Ahead If I Can Quit While I'm Behind" - är en av de sånger Nick Lowe lärde sig av Jim Ford, då denne var i London för att spela in en uppföljare till "Harlan County". Det blev aldrig någon ytterligare LP för Ford, men Lowe "behöll" sången och slutligen hamnade den som liveversion med Brinsley Schwarz på samlingsskivan " Greasy Trucker Party (UA, 1972). Det var länge sedan jag hade något intresse för Elvis Costello, men här har uppenbarligen Allan Mayes gett honom en knuff i rätt riktning. Kompande musiker är välbekanta namn för Costellofans - Pete Thomas: trummor, Steve Nieve: orgel och Davey Faragher: bas.

THE MIKE BELL CARTEL
The Cartel & I
(Beluga)
Efter förra årets lysande singelutgåva - "Wait/There Comes The Pain" - kom i år den likaledes spännande fullängdaren, "The Cartel & I". Den här finska gruppen kan allt om det amerikanska sextiotalsgaraget. Och man har kopplat in både fuzzboxen och farfisaorgeln. Nostalgi, glöm det. The Mike Bell Cartel är här och nu. Det är naturligtvis av största betydelse att det i gruppen finns två låtskrivare - gitarristen Pekka Laine och Mike Bell själv, eller som han heter Miikka Siira - som mäktar skriva låtar i traditionen från The Seeds, The Standells och The Shadows of Knight, men utan att kopiera.

WHITNEY ROSE
We Still Go To Rodeos
(MCG, 2020)
Rose skriver bra låtar och har en sensuell röst. Och "We Still Go To Rodeos" är en väl sammansatt skiva utan svackor. Det räcker för mig.

THE SHAKERS
Tracks Remain
(Buzy Bee)
Med den uppkäftige Tommy Rander som primus motor - och enda medlem från början till slutet - gick Göteborgsgruppen The Shakers från tuff rhythm & blues, via soul och snygg freakbeat, till absolut förstklassig psykedelia. Trots att urvalet på Buzy Bees utgåva inte är hundraprocentigt får den ändå vara med i det här sammanhanget. Initiativet att göra Shakers musik tillgänglig igen är lovvärt och förpackningen kunde inte ha gjorts bättre

THE MILKSHAKES
Milk Box
(Damaged Goods, 4CD-box)
Trots att de bara existerade som grupp tre till fyra år i början på åttiotalet har det ändå genererat mer än tio LP:n. Rötterna till deras musik hittar man bland de tuffare brittiska sextiotalsbanden, såsom The Kinks och Downliners Sect, amerikanska surfgrupper som The Chantays och den blytunga gitarristen Link Wray.  De skivor som ingår i "Milk Box" är "Talking 'Bout...Milkshakes" (1981), "After School Session" (1983), "Thee Knights of Trashe" (1984) och "The Milkshakes' Revenge - The Legendary Missing 9th Album". Jag behöver naturligtvis inte säga att den ultraproduktive Billy Childish ingick i gruppen.

THE WILLIAM LOVEDAY INTENTION
The Dept. of Discontinued Lines
(Damaged Goods, 4CD-box, 2021)
Det här är Billy Childishs senaste skapelse och bara under 2022 har han släppt nio LP:n med den konstellationen. Sedan starten 2020 finns totalt sexton fullängdare. Är dock osäker på den exakta siffran, det kan finnas fler. Childish öser ur sig skivor i alla format. Och det märkliga är att han genomgående lyckas hålla så hög kvalitet. Boxen "The Dept. of Discontinued Lines" innehåller "People Think They Know Me...But They Don't Know Me (2020), "Will There Ever Be A Day That You're Hung Like A Thief" (2020), "Blud Under The Bridge" (2021) och "The Bearded Lady Also Sells The Candy Floss" (2021). Billy Childish kan sin rockhistoria och hämtar ogenerat inspiration ur olika genrer. För The William Loveday Intention verkar amerikansk trashrock typ Tav Falco och Bob Dylans "Blonde On Blonde"-period stå högt i kurs. Och sämre förebilder finns det ju.

THE BUDDHAS
Lost Innocence/My Dream
(Munster, singel)
En återutgåva av deras enda singel som kom i original i september 1967 på etiketten Shel-Dee. Precis som på femtiotalet översvämmades skivmarknaden på sextiotalet av obskyra utgåvor utgivna på obskyra små bolag. Alla idag extremt dyra. The Buddhas var hemmahörande i Bakersfield och lokalt tillräckligt stora för att vara förband till Beach Boys, Jefferson Airplane, Sonny & Cher och Rolling Stones. 

LIMEY And The YANKS
Love Can't Be A One Way Deal/ Guaranteed Love
(Munster, singel)
Kaliforniabandet Limey and The Yanks gjorde bara två singlar, varav det här är deras första, inspelad sent 1965. Frontmannen Limey, vars namn var Steve Cook, var engelsman,  vilket var en stor fördel då världen översvämmades med brittisk popmusik. På a-sidans "Love Can't Be A One Way Deal" gör man vad man kan, och lyckas, för att låta som om man vore fostrad i Liverpools Merseybeatmusik. B-sidan, med sitt stadiga Diddley-beat, däremot är fast förankrad i det amerikanska garaget. 

DAVID & THE NIGHTOWLS
David & The Nightowls
David Tattersall från Wave Pictures gräver ner sig i det amerikanska femtiotalets rock'n'roll. Många har gjort det innan Tattersall, några bra och andra mindre bra. David Tattersall tillhör definitivt de förstnämnda. Hans personliga tolkningar av låtar, som i original gjordes av Hasil Adkins, Charlie Feathers, Tommy Blake, Bo Diddley, Chuck Berry, Warren Smith, Jimmy Reed, Eddie Cochran m fl, är fulla av liv. Inspelningarnas primitiva karaktär fastnar inte i nostalgisk dyrkan, utan ger sångerna en ny dimension.

BRYAN MacLEAN
ifyoubelievin
(Sundazed, 1997)
MacLean började sin musikaliska bana som folk- och bluesmusiker 1963 på klubben The Balladeer/The Troubadour i Hollywood, där han träffade Gene Clark och Roger McGuinn som då jobbade som duo. Efter att The Byrds hade slagit igenom med "Mr Tambourine Man" arbetade MacLean som ansvarig för gruppens utrustning. Då Byrds 1965 åkte på sin första Englandsturné lämnades en besviken MacLean kvar hemma. Efter ett misslyckat försök att bli en av de fyra i The Monkees, träffade han Arthur Lee och i vars grupp Love han kom att ingå. MacLear finns med på Loves tre första LP:n: "Love" (1966), "Da Capo" (1966) och "Forever Changes" (1967). Efter att ha bidragit med viktiga sånger som "Alone Again Or" och "Old Man" på "Forever Changes" erbjöds MacLean ett kontrakt med Elektra Records som soloartist. Han lämnade Love, åkte till Hawaii för att skriva låtar, men då bolaget hörde hans demoinspelningar tackade de nej. Bryan MacLean lämnade musikbranschen 1970 och hans demoinspelningar blev liggande fram till 1997, då Sundazed, genom MacLeans mor, fick tillgång till hans arkiv. 
Materialet på "ifyoubelievin" innehåller demos tänkta för Love, bl a nämnda "Old Man" och "Orange Skies" som återfinns på "Da Capo", men även sånger som aldrig kom i tryck. Höjdpunkten är ändå en akustisk demo av mästerverket "Alone Again Or", inspelad 1972, och det räcker för att få en speciell plats i mitt hjärta. Men så öppnar ju sången också en av rockmusikens största LP:n - "Forever Changes"!

JOHN PAUL KEITH
A World Like That / Live At B-Side 
(Wild Honey)
Inspelade live sommaren 2021 i Memphis då världen började öppnas upp efter covidpandemin. Förstärkta med tre blåsare - trumpet, tenor- och barytonsax - blir musiken rejält rhythm & blues- och soultung.







söndag 27 november 2022

All of THUS



THUS
All of Thus
(Guersson)

Innan den amerikanska gruppen Thus 1968 kunde förverkliga sin dröm om att ge ut en LP, var man tvungen att säkerställa ett visst antal förbeställda exemplar. Vid utgången till sin skola i det lilla samhället Victor, i delstaten New York, placerade sig medlemmarna - John Johnston: gitarr & sång, Jerry Heukensfeld: orgel & sång, Don Corbit: bas & sång och Berry Dalgleish: trummor - och tog upp beställningar. Då man övertygat 260 av sina skolkamrater att de absolut behövde en skiva med skolans mest kända popband, lät de trycka upp 265 exemplar av det som skulle komma att bli "All of Thus".

Utanför Victor, som 1968 hade några tusen innevånare, var Thus i princip helt okända, varför "All of Thus" förblev en lokal hemlighet fram till början på 1990-talet. Grundaren av Texasbolaget Rockadelic Records, Mark Migliore, som specialiserat sig på att leta upp obskyra garage- och psychutgåvor från sextiotalet, kom över ett exemplar av "All of Thus" och återutgav det 1993. I år, trettio år senare, är det dags för ännu en utgåva, nu från spanska Guersson Records. "All of Thus" är inte bara en extremt ovanlig skiva i original, den är, och det är väl det allra viktigaste, även en förbaskat bra skiva. 

Det var påverkan från musiken med alla engelska band som svepte in över den nordamerikanska kontinenten 1964/-65 som väckte medlemmarnas intresse för popmusik. Redan från början blev gitarristen John Johnston den drivande kraften i gruppen, vars första namn var The Impalas och med en repertoar bestående av hits som "She's Not There", "For Your Love" och "You Really Got Me". Spelställena utgjordes huvudsakligen av skoldanser, då de var alltför unga för att få spela för en vuxen publik på barer och krogar i och omkring Victor. Med namnbytet till Thus ville gruppen ha ett fräckare namn, gärna ett som liknade The Who. Någon föreslog The Us, vilket slutade med att man bestämde sig för Thus.

Tanken på att spela in en LP kom 1968 från deras musiklärare, Mrs Coker, som var bekant med ägaren, Bill Dengler, till en inspelningsstudion i närliggande Rochester. Bakgrunderna till alla sånger gjordes live i skolans aula och tog inte mer än fem timmar att få klara. En vecka senare kompletterade man med sången, som gjordes i Denglers studio. Någon ambition att mixa eller balansera ljuden mellan instrumenten eller rösterna ingick inte i Denglers rutiner. Det vi hör är därför väldigt likt hur gruppen lät. 

Century Records, hemmahörande i Kalifornien, pressade skivor efter kundens önskemål. Precis som i fallet Dollar Records i Sverige fick artisten/gruppen själva stå för alla kostnader. Thus lät bara pressa det antal man hade förbeställningar på plus fem extra exemplar. 

Den som söker ett äkta, genuint exempel på hur amerikansk garagerock i division fyra eller fem kunde låta, kan med fördel låna ett öra till Thus och deras "All of Thus". Hälften av skivans tolv spår är komponerade av gitarristen John Johnston. Hans mycket fina "Rely" ligger som första spår, direkt följd av likaledes snygga "Kind Of A Dream". Båda visar Johnsons begåvning som låtskrivare. Den förstnämnda är som hämtad ur tidiga Jefferson Airplanes repertoar, medan den andra skulle kunna vara hämtad ur "Odessey and Oracle" med The Zombies. Och Zombies verkar ha varit en förebild för Thus. Johnstons "Just A Little" och "Artifical Lies" är ytterligare exempel på det inflytande den engelska förebilden måste ha haft på Thus. Och när de känsligt tar sig an Dionne Warwicks stora hit "Walk On By", skriven av Burt Bacharach och Hal David, så gör de det värdigt ett arrangemang som skulle kunna ha kommit från Zombies. Rod Argents rhythm & blues-dänga "It's All Right With Me" hämtade de däremot direkt från en EP med Zombies, utgiven 1965.

Pete Seegers "Bells Of Rhymney" finns med på Byrds debutalbum "Mr. Tambourine Man" (1965), men Thus förhåller sig självständiga gentemot både Seeger och Byrds. Närmare Byrds, eller snarare den folkrock som kom från amerikanska västkusten 1965/-66, kommer Thus i Johnstons "Last Night", "Uncharted Voyager Of Thought Processes" och "She Thinks She Knows".

1969 hade medlemmarna i Thus lämnat high school och sökt sig åt olika håll. De träffades sporadiskt på ferier, gjorde några spelningar ihop, men intresset för att hålla liv i Thus dog ut. Det är inte säkert att ett skivkontrakt med ett etablerat bolag skulle ha gett en lika intressant skiva, som den de fyra artonåringarna, på några timmar och för egna pengar, spelade in. "All Of Thus" var ett äkta, finstämt och rörande projekt som visar styrkan i att göra det själv.





lördag 5 november 2022

Thr Roadrunners



THE ROADRUNNERS
Judgement Day
(Dangerhouse Skylab)

Måste först bara kommentera det utomordentligt snygga omslaget. Om jag inte alls kände till The Roadrunners, skulle jag absolut tro att året var 1965 och att de varit hemmahörande någonstans i Storbritannien. Att musiken inte kan vara något annat än brittisk rhythm and blues bekräftas av både fotografierna och skivtiteln "Judgement Day", vilken signalerar att The Pretty Things var en viktig förebild. Ni som har Pretty Things debut-Lp vet varför. I själva verket var medlemmarna i Roadrunners i tjugoårsåldern, de kom från Örebro och var verksamma 1993 till 2003.

Jag såg gruppen vid två tillfällen någon gång i slutet på 1996 och början på 1997 och imponerades stort av gruppens autenticitet. Dess genuina känsla och förståelse för brittisk rhythm and blues i allmänhet och Pretty Things i synnerhet var unik. The Roadrunners var inte bara ett revival- eller coverband som spelade låtar av Pretty Things, The Roadrunners ville vara Pretty Things och lämnade inget åt slumpen. Precis som den amerikanska gruppen The Tell Tale Heart tio år innan hade dyrkat Pretty Things, förhöll sig Roadrunners på exakt samma sätt till de engelska förebilderna. Jag ser ingen annan förklaring till att de så i detalj och känsla, och med egna låtar dessutom, lyckades förmedla näst intill samma känsla och intensitet som Phil May, Dick Taylor, John Stax, Brian Pendleton och Viv Prince gjorde på dess första och andra album - den självbetitlade debuten och "Get The Picture" som båda kom 1965.

Det är säkert ingen tillfällighet att "Downhearted Man" är Roadrunners svar på Pretty Things "Honey I Need", att "Come Here Honey" svarar mot både "Get The Picture" och "Come See Me" eller att "Yeah I Know" är deras "Big City" med inslag av Shanes "Come On Sally". Men, det handlar inte om några karbonkopior utan om ren och skär passion. Det är därför, och bara därför, resultatet är så sant och äkta. Det är på inspelningarna gjorda för Uppers/Universal deras fascination för Pretty Things kommer allra mest till sin rätt. Av alla svenska garageband som hittade sin inspiration i sextiotalets rhythm and blues var Roadrunners det band som kom närmast dess själ och hjärta.

"Judgement Day" samlar allt som gavs ut med Roadrunners, vilket var en ep i cd-format 1997 och tre singelskivor, varav två 1999 och en 2001. Till det kom ytterligare två låtar som återfinns på två samlingsskivor med olika artister, 1997 respektive 2003, vilka är de enda jag själv saknar. Till de totalt tolv officiella spåren har även lagts två tidigare outgivna demolåtar och det är riktigt svårt att förstå varför de aldrig gavs ut. I "Please Don't" förvandlade Roadrunners sig till tidiga Rolling Stones, medan "Bring Me Down" på ett alldeles sensationellt sätt förlägger hela ljudbilden till Belfast 1965, Van Morrison, Them och Them-bastaderna Belfast Gypsies. Det borde ha blivit en singel, inget neo-rhythm and blues-band har gjort det bättre. 

Av det övriga materialet skulle med lätthet "Goodbye" och "Love Me As I Am" platsa på en Nuggets- eller Pebblessamling, medan "I'm Crying", de fuzzdränkta "Be Mine" och "Payback Time" skulle kunna vara höjdpunkterna på en Nederbeatsamling. Sextiotalets holländska band tog ju till sig de engelska influenserna, men ville vara ännu tuffare. The Roadrunners var tuffare. Och allra tuffast var de i "Can't You Be True?", "Would You Be Mine" och "Come On Home", som alla har ett utsökt drivande basspel. Och där hade de kommit fram till 1967, men vänt ryggen åt den samtida psykedelian och istället på ett magnifikt sätt blandat rhythm and blues med rock'n'roll. 

Enligt informationen på omslaget är allt, utom de fem låtarna på cd:n, inspelat 1996. Då de var verksamma under tio år skulle det förvåna mig om det inte finns långt mer outgivet material, inspelat i både studio och replokal. Vågar man hoppas på ytterligare utgåvor. The Roadrunners musik och attityd är lika spännande idag som för tjugofem år sedan. Den som vill ha nostalgi får leta någon annanstans. 




Bloggintresserade