måndag 1 juli 2013

Bäddat För Trubbel



BÄDDAT FÖR TRUBBEL
Bäddat för trubbel spelar Alf Robertson
(Ljudkassett)

Måste erkänna direkt att någon större beundrare av Alf Robertson har jag aldrig varit. Tyckte alltid att karln hade en träig sångstil och kunde därför aldrig koncentrera mig på vad han ville säga.

Efter en genomlyssning av Bäddat För Trubbels kassettutgåva, bestående av fem tolkningar av Robertsonkompositioner, förstår jag ändå att Alf Robertson var en av oss som kliver upp mitt i natten för att utföra ett arbete som bara blir synligt om det inte blir gjort.

Hur Alf Robertson själv framförde de här sångerna har jag ingen aning om, men utan tillstymmelse till självömkan eller sentimentalitet tar sig Bäddat För Trubbel an hans texter om en vårdnadstvist i “Jag La En Kram I Brevlådan”, missbruk och verklighetsflykt i “Från Religion Till Renat”, glidarmentalitet i “Det Är För Många Som Snackar” och det dagliga slitets otacksamhet i “Såna Som Jag“ och “Blommor Och Medaljer”.

Om de här sångerna hade funnits med på någon av gruppens två album - “Det Här Är Inte New York” och “Värdighet” - skulle ingen annan än Alf Robertson-kännaren trott annat än att de vore egna kompositioner, så väl stämmer texterna överens med gruppens egen poesi.

För visst är det tonsatt poesi som Bäddat För Trubbel framför. Ibland med ilska, ibland med vemod, ibland med både glädje och naivitet, men alltid med stolthet och högburet huvud. Malmögruppen skriver modern arbetarpoesi i rakt nedstigande led från trettio- och fyrtiotalets Folket i Bild-tradition, då den arbetande befolkningens kunskapstörst släcktes av arbetarförfattarnas lyrik och prosa.

Det är alltid upplyftande att få en ny inspelning med Bäddat För Trubbel. Oavsett vad de sjunger om har deras texter sitt ursprung i vardagen. Helt utan pekpinnar påminner de oss om att klassamhället är intakt och vår gemensamma verklighet ojämlik.

Genom att på ett ej fördummande eller fördömande sätt skildra de försummade blir Bäddat För Trubbel Sveriges viktigaste rockband.

Hur är musiken då?

Helt lysande!!!



Fotnot. För endast 40 kr. köper ni kassetten, vars upplaga är begränsad till 250 exemplar. http://ljudkassett.bandcamp.com/album/b-ddat-f-r-trubbel-spelar-alf-robertson
De som, i motsatts till mig, var tillräckligt snabba kunde köpa den deluxevariant av “BÄDDAT FÖR TRUBBEL spelar ALF ROBERTSON” som gjordes i bara 50 exemplar, innehållande ett texthäfte och signerade fotografier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade