onsdag 5 maj 2010


THE MIDWEST BEAT
The Midwest Beat
(Dusty Medical)

Med Slades munterhet, Zombies precision och Mamas & Papas goes country på kemiska substanser, ja, så märkligt låter det stundtals om “Girl Gone West», “J Mans´s Blues« och »Crying Over You«. The Midwest Beat är fem snorungar från Milwaukee, Wisconsin som fullständigt tar andan ur en!

Trots sin unga ålder låter det som om Midwest Beat redan hört allt av alla som sysslade med stämsång inom sextiotalets gigantiska beatscen. Det är frestande att nämna varje vokalt kunnigt popband man känner till: Beatles, Zombies, Beach Boys, Hollies, Beau Brummels, Tremeloes, Byrds, Marmalade, Roulettes....var får de annars allt ifrån? Är det kanske de friska vindarna från Lake Michigan som syresätter hjärnan med sådan kraft?

Det här är precis det jag väntat på och längtat efter. När sextiotalet varit en stor influens för unga band har det nästan alltid varit garagegenren som attraherat. Ikoner som Sonics, Standells och Count Five har varit självklara förebilder. Jag hade fullständigt tappat tron på att någon längre skulle intressera sig för, eller ens klara av, stämsång i beattraditionen.

Visst tändes det ett hopp när jag hörde vokala storheter som The Magic Numbers debut-Cd, men redan vid skiva två hade jag tröttnat. Detsamma gäller Fleet Foxes självbetitlade album som börjar så fint, men som i längden har för mycket släktskap med folk och progg för att hålla mitt intresse vid liv.

Nu verkar äntligen min väntan vara över. The Midwest Beat har gjort det. Och med både bravur och ungdomlig fräschör dessutom. Hittills bara som en dubbel-Ep i vinyl, men Herregud vad rätt det låter om de sex sångerna. Den här kvintetten har helt fräckt uppfunnit hjulet igen. Med övertygelse och ung energi får de oss nästan att tro att det är första gången som vi hör Merseybeat. Och jag köper det rakt av.

Det som skiljer Midwest Beat från både Magic Numbers och Fleet Foxes är den oförställda lyckan över att lyckas. Och visst är det hissnade att sugas med i Midwest Beats omedelbara närmande till själva kärnan i musiken: lusten, glädjen och entusiasmen!

Som alltid visar sig det enkla vara det svåra. Jag kan inte låta bli att imponeras över hur Midwest Beat, utan tillstymmelse till nostalgi, lyckas förena då och nu och därigenom skapa en hyllning till en tid då allt kändes möjligt och vars musik fortfarande förtjänar att tas på största allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade